fredag 20 december 2013

Hobbiton + Tamaki Maori Village

Jag vet att det var återigen ett "litet" uppehåll här i bloggen. Skurken är dåligt internet och lathet antar jag...
I söndags klev vi på Kiwi-bussen för att ta oss till Rotorua. Innan vi kom fram var det som vanligt lite promenader och matstopp. Vi köpte oss en glass, mycket glass för en liten slant! (Var tvungen att skriva allt i mitten för min mobil dummar sig och jag håller på att få utbrott på den)

Innan vi skulle checka in på ännu ett nytt hostel tog vi oss en omväg, omvägen ledde till HOBBITON! Ni som inte riktigt vet vad jag pratar om ska få en förklaring. En gubbe från Nya Zeeland, vid namn Peter Jacksons, bestämde sig för att göra film av några av J.R.R. Tolkiens böcker. De tre första filmerna blev en succé och när han sedan skulle göra en triologi av boken: "The Hobbit", valde de att bygga upp hela Hobbiton (där the hobbits bor) här i Nya Zeeland. Så vi gick runt där de spelade in Hobbit triologin. Coooolt! Vi fick en guidad tur där de förklarade lite om allting. Vi fick även en gratis öl på "The Green Dragon" (den lokala puben för hobbits).

Här har ni sanningen om vad som finns inne i hålen
Det här trädet är 100% fake. Alla löven är handmålade i Taiwan.

På kvällen åkte vi till en kulturshow som skulle ge oss lite bättre kunskap om maorifolket. Alla grupper fick välja ut en ledare som skulle möta deras ledare. Under deras "presentation" fick man inte visa några känslor, speciellt inte skratta. Trodde att det skulle vara svårare än vad det var när de gjorde alla miner med tungan. När vi sedan var välkomna in i byn visade de oss olika danser, lekar och dylikt. Jag och Alx fick prova på att snurra bollar som satt fast på ett rep (det var tydligen kvinnogöra). I slutet fick vi äta buffé, massor med gott hade de att erbjuda! Det var helt enkelt en väldigt bra dag återigen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar