onsdag 16 oktober 2013

Fraser Island

Nu sitter vi här och har precis ätit upp våran carbonara, mums! Vi har varit ute i vildmarken de senaste tre dagarna. Fraser Island är en ö som bara består av sand och lite träd... jävla massa sand. Alla som skulle med på utflykten samlades tidigt på måndags morgonen, redo för äventyr! Vi delades in i grupper och skickades sedan iväg i våra offroad bilar. Jag och Alexandra hade bestämt oss för att inte köra då det var för mycket press. Åtta människor intryckta i en bil och sedan ut på sanddynorna. Inte min grej.

Dag 1: Vi tog oss ut med färja till ön. Sedan körde vi på stranden tills vi skulle svänga av till vårt läger. Kände redan här att stämningen i gruppen var skön. Det var tält som gällde under dessa tre dagar. Vi skulle även laga all mat själva. Första aktiviteten var ett besök vid en sjö. Självklart så körde vi dit, och man var rätt nervös i början. Kändes som att åka på snö, så jag var glad att jag inte körde. För att komma tills sjön var vi även tvungna att gå en liten bit. Precis innan sjön var det ett öppet "fält" med sand. Såg ungefär ut som en öken, fräckt!

Efter sjön begav vi oss till stranden igen. Den här gången skulle vi åka till ett gammalt skeppsvrak som förliste år 1935. När vi hade tagit några kort åkte vi tillbaka till lägret. Middagsdags! På menyn var det asian chicken and vegetables wook. Som tur var hade vi några grabbar i gruppen som älskade att laga mat, perfekt då jag hatar det! Nu hade vår grupp börjat komma varandra nära och vi trivdes redan jättebra! Bästa gruppen vi haft! Den bestod av två svenskar (mig och Alx), en tysk tjej (Anja), två fransmän (Luis och Damien), en holländare (vår käre holländare Wietse) och två kanadensare (Amanda och Brendon, som även var ett par). Perfekt grupp verkligen. Som sagt, de lagade maten och vi diskade. Lyxigaste maten vi ätit på länge. Jag och Alexandra gick och la oss tidigt. Vi börjar bli gamla själar som går och lägger sig vid åtta snåret. Att sova i tält är inte det bekvämaste direkt, men det dög väl. Var ett tremannatält. Jag, Alx och Wietse delade tält (alla hade en pojkvän/flickvän hemma så det var skönt).

Dag 2: Vi fick faktiskt rätt ordentligt med sovmorgon för en gångs skull, till 9! Vår mysiga lilla grupp samlades och började laga frukost (äggröra med tomat och lök, vi fick även två mackor med sylt eller jordnöttsmör). Först på listan över dagens aktiviteter var att åka till en utsiktplats. Där tog vi som vanligt lite kort. Det var snack om att man kunde se massor med delfiner, sköldpaddor, hajar och valar. Så klart var det helt fritt från diverse djur. Resten av dagen spenderades vid något som kallades Champagnepoolen och en liten flod. På kvällen var det ännu en lyxmåltid. Denna gången var det potatissallad och rumpstek. Våra duktiga kockar gjorde även en riktigt god sallad med olika grönsaker och skoja till det med krutonger. Alla andra grupper var avundsjuka på vår måltid. De sa det inte, men det syntes i ögonen! Efter maten tog vi fram en chokladkaka och några födelsedagsljus. Det var nämligen Damiens födelsedag. Stora pojken blev 24. Tyvärr så slutade kvällen inte så bra. När jag och Alexandra var på toaletten såg vi till vår stora förskräckelse den största spindeln jag nååååågonsin har sett!!!!! Hela tjejtoaletten kryllade med spindlar i alla möjliga storlekar. När vi sedan, i chock, gick tillbaka till tälten var jag en millisekund ifrån att trampa på ännu en stor spindel. Kan ju konstatera att jag nu har utvecklat en spindelfobi.

Dag 3: Sista dagen skulle vi bara hänga vi den största sjön på ön. Vägen dit var den svåraste vi kört. Damien fick ställa upp. Duktig som han var kom vi fram i säkert förvar, liiiite guppigt dock. Tillslut var vi tillbaka på fastlandet. Tråkigt att skiljas från vår underbara grupp. Men allt bra har sitt slut.

Förbered er på maaasssa bilder:

Alx, jag och Wietse
Chill vid sjön
Förberedelse inför middagen
Tälten
Luis och Damien
Amanda och Brendon
Alexandra Byrö
Anja
Vår goa grupp
Någon tyckte att det var en bra idé att köra in i en buske
Rediga karlar!
LYX
Vad var det jag sa!
Damiens kaka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar